The Ultimate Outboardmotor, zoals ze zelf zeggen. Suzuki staat sinds 1965 garant voor betrouwbaarheid en kwaliteit. Het Japanse merk heeft dan ook een naam hoog te houden. Het merk heeft zich in de loop der jaren steeds verder ontwikkeld. Je hebt daardoor altijd de modernste techniek tot je beschikking. De motoren zijn zuinig met brandstof en starten altijd prima dankzij een elektronische ontsteking. Daarbij voldoen de buitenboordmotoren van Suzuki ook nog eens aan de meest strenge milieueisen. De nieuwste buitenboordmotoren van dit merk zijn stil, duurzaam, krachtig, licht van gewicht en compact. Suzuki geeft op al zijn motoren 6 jaar garantie. Momenteel telt het merk ruim 50 dealers in ons land. Suzuki buitenboordmotoren zijn er als Portable van 2,5 tot 20 pk. Als Power Midrange van 30 tot 60 pk. Als High Performance van 70 tot 140 pk. Als Top Performance van 150 tot 200 pk. Als Ultimate Performance V6. En als V6 GEKI serie.
De Suzuki portable motorenrange begint bij de eenvoudig mee te nemen DF2.5. Deze 4-takt weegt slechts 13,5 kilo. Hij is 2,5 pk sterk en doet het prima op rubberboten en bijboten. Er is een kortstaart en een langstaart versie. Het brandstoftankje heeft een inhoud van 1 liter. De besturing is 360 graden roteerbaar. De motor is voorzien van een oliedrukmeter en een toerentalbegrenzer.
De 4 pk sterke Suzuki DF4A heeft een handig groot handvat voorop. Daarmee is deze draagbare buitenboordmotor eenvoudig te verplaatsen. De 1 cilinder motor met modern startsysteem weegt 24 kilo en heeft een brandstoftankje van 1,5 liter. De brandstoftoevoer is voorzien van een zogenaamde zwaartekrachttoevoer. Ook na langere tijd opbergen start de motor daardoor meteen. Het lage middentoerengebied zorgt voor een verrassend goede acceleratie. Compressiereductie zorgt daarbij voor een niet zware handstart.
De Suzuki DF5A is 5 pk sterk en heeft een cilinderinhoud van 138 cc. Hij behoort tot de grootsten in zijn klasse. Standaard heeft deze kleine krachtpatser een aansluiting voor een externe brandstoftank. Deze Suzuki buitenboordmotor is extra betrouwbaar door de montage van een extra oliefilter. Door het slimme ontwerp is de DF5A op drie verschillende manieren neer te leggen. De compacte afmetingen en het lichte gewicht zorgen voor een goede draagbaarheid. Eén pk meer kan ook. De 6 pk sterke draagbare buitenboordmotor DF6A van Suzuki is voorzien van een handig kantelmechanisme. Hij is ook leverbaar in het wit. Hij weegt 24 kilo.
Een wonder van techniek. Zo noemt Suzuki heel bescheiden zijn DF8A. Dit model combineert een compacte afmeting met veel kracht. Daarvoor zorgt een tweecilinder met een inhoud van 208 cc. Ook deze buitenboordmotor van Suzuki is voorzien van een betrouwbare elektronische ontsteking. Zout of zoet water hebben geen invloed op deze lichtgewicht krachtbron dankzij een goede anti-corrosieafwerking.
et de populaire Suzuki DF9.9B buitenboordmotor heb je geen accu meer nodig. Dat is te danken aan de elektronische brandstofinjectie. Elektronische modificatie zorgt voor net iets meer vermogen. Deze compacte en lichte 9.9 pk sterke krachtbron is ook voorzien van het zogenaamde Lean Burn Control. Dit zorgt voor perfecte prestaties en een minimaal brandstofverbruik onder alle omstandigheden. De stille en krachtige DF9.9B is prima geschikt voor consoleboten, rubberboten en sloepen.
De Suzuki DF15A en DF20A zijn compact en efficiënt. Net als alle buitenboordmotoren van Suzuki zijn ze uitermate betrouwbaar. Het vermogen is respectievelijk 15 en 20 pk. Motorgeluid zul je amper horen, want beide motoren zijn uitermate stil. Ze staan garant voor jarenlang vaarplezier. Suzuki geeft 6 jaar volledige garantie. Er zijn verschillende uitvoeringen beschikbaar. Je kunt kiezen uit lang- of kortstaart, knuppel- of stuurstangbediening en een elektrische start. Ze zijn ook uitermate geschikt voor het plaatsen in een bun. Het gewicht is 44 kilo.
De 30 pk sterke Suzuki DF30A weegt 62 kilo als kortstaart, als langstaart een kilootje meer. De motor heeft een elektronische ontsteking en een lichtgewicht elektrisch brandstofinjectiesysteem. Het speciale ontwerp van deze buitenboordmotor zorgt voor een betere toevoer van koele lucht. Het brandstofverbruik is uitermate laag. De ideale combinatie van veel vermogen en een laag gewicht. De DF40A levert 40 pk. Hij is uitgerust met een multifunctionele tillerhendel. De extra lange knuppel is uitgerust met een power-trim schakelaar. De zogenaamde Trolling Mode maakt het mogelijk het toerental extra te verlagen. Deze motor is uitgerust met een onderhoudsvrije en zelfstellende distributieketting. Een hydraulische spanner zorgt ervoor dat de motor altijd goed is afgesteld. De sleutel hoeft slechts één keer te worden omgedraaid dankzij het Easy Start-systeem. Een laag geluidsniveau maar een zeer hoog acceleratievermogen.
Maximale prestaties met een minimaal brandstofverbruik. Daar zorgt het innovatieve Lean Burn Control System voor. Dit systeem is terug te vinden op de Suzuki buitenboordmotoren DF50A en DF60A. Deze motoren zijn respectievelijk 50 en 60 pk sterk. Ze hebben een laag gewicht en zijn compact gebouwd. Ze zijn aangenaam zuinig en prettig stil. Daarbij komt dat ze toch een hoog vermogen hebben. De drie cilinder van 50 pk weegt 102 kilo evenals de versie met 60 pk. Met het trollingsysteem kun je het toerental bijstellen. Zo kun je precies de gewenste snelheid aanhouden. Een groot voordeel bij het sportvissen. Maar niet alleen visboten hebben hier een prima krachtbron aan. Ook sloepen en consoleboten kunnen meer dan prima uit de voeten met deze Suzuki motoren.
De High Performance buitenboordmotoren van Suzuki kunnen varen op een extreem arm mengsel. Dat maakt deze motoren uitermate zuinig. De Suzuki DF70A heeft daardoor het laagste brandstofverbruik in zij klasse. Hij voldoet door het elektronische brandstofinjectiesysteem aan de strengste Europese milieueisen. Een ander sterk punt is het lage geluidsniveau dankzij een optimale isolatie. Deze motoren met hun zuinige en stille viertakt-technologie zijn zo stil dat ze dankzij een startbeveiliging niet gestart kunnen worden terwijl de motor al draait.
De Suzuki DF90A en DF100B hebben als basis een volledig nieuw 1500 cc viercilinder motorblok met bovenliggende nokkenas. Dit blok maakt het mogelijk om een lichte en compacte buitenboordmotor te bouwen. Het zwaartepunt ligt daarbij verder naar voren door het gebruik van een speciale aandrijfas. Ook is er een lichtgewicht staartstuk en dito motorbehuizing gebruikt. Door deze bouw is de motor niet alleen compact, maar ook nog eens nagenoeg trillingsvrij. Ook zijn deze buitenboordmotoren van respectievelijk 90 en 100 pk voorzien van een tiltbeveiliging. Het gewicht bedraagt 155 kilo.
De 115 pk sterke DF115BG is uitgerust met een zogenaamd drive-by-Wire systeem, oftewel het Suzuki Precision System. Dit is een geavanceerd elektronisch besturingssysteem. Het staat garant voor een altijd soepele bediening. De motor heeft 16 kleppen en een inhoud van 2.0 liter. Een eenvoudig bereikbaar oliefilter en een olieopvangbak maken het onderhoud eenvoudig. De nieuw ontwikkelde kap op de motor is niet alleen mooi maar zorgt ook voor een betere koeling. De DF115B is, evenals de DF115BG, uitgerust met het zogenaamde 02 Feedback Control Systeem. Dit systeem zorgt dat er te allen tijde een optimale verbranding zal plaatsvinden. Daarmee is de betrouwbaarheid maximaal. Het gewicht van deze buitenboordmotoren is 188 kilo.
Ook de 4 cilinder modellen DF140BG en DF140B Suzuki buitenboordmotoren zijn uitgerust met het fijne Drive-by-Wire systeem. Dit systeem staat garant voor een zeer soepele bediening van de schakel- en gashendel. De verbeterde compressieverhouding zorgt daarbij voor een hogere topsnelheid en snellere acceleratie. Ook werd er een zwaardere dynamo gemonteerd, deze levert nu 40 ampere. Deze Suzukimotoren zijn 114 pk sterk en wegen 188 kilo.
Suzuki maakt bij deze zwaardere motoren optimaal gebruik van de voorsprong die het merk heeft opgebouwd met zijn viertakt-technologie. De DF150A en DF150AP zijn niet alleen licht en compact. Ze zijn ook nog eens verrassend snel en krachtig. Dat is mede te danken aan een variabel inlaattraject en een boordcomputer. Erg gebruiksvriendelijk is het keyless startsysteem. Dit doet tevens dienst als startblokkering. De nieuw ontworpen DF175A en DF175AP herken je aan hun grotere luchtinlaat. Deze buitenboordmotoren van Suzuki zijn onder andere voorzien van een oliedrukwaarschuwingssysteem en een toerentalbegrenzer. De 175 pk sterke motoren wegen 235 kilo. Compact en heel krachtig. Dat is de 2867 cc metende DF200A. Ondanks zijn topprestaties mooi de lichtste in zijn klasse. Wel 200 pk, maar ook een laag brandstofverbruik. Deze stille 235 kilo wegende buitenboordmotor is onder meer voorzien van een variabele draairichting voor de schroef en het Keyless Start System.
De drie Suzuki buitenmotoren uit deze lijn hebben een 4.0 liter V6 krachtbron gemeen. De 290 kilo wegende DF250A heeft 250 pk. Hij had als allereerste Selective Rotation. Suzuki had met deze variabele draairichting van de schroef dan ook een primeur. De prestaties zijn overigens in beide draairichtingen gelijk. De verbeterde dynamo zorgt ervoor dat er ook bij lage snelheden meer stroom naar de accu gaat. Matzwart en een mooi stukje design, dat is de DF250AUNX. Prima geschikt voor ribs en speedboten met een beperkte diepgang. Deze motor weegt 289 kilo en is standaard voorzien van een staartstuk van 25 inch. De 300 pk sterke Suzuki DF300A tenslotte laat niets meer te wensen over. Van Selective Rotation en O2 Feedback Control via Drive-by-Wire tot aan Lean Burn. Alles zit er op. Maar bovenal heb je natuurlijk de beschikking over heel veel kracht uit het geweldige V6 motorblok.
De GEKI serie, dat zijn drie motoren van 300 tot aan 350 pk. Beginnend bij de Suzuki DF300B. Geavanceerde techniek in combinatie met een strakke en moderne vormgeving. Dit model deelt zijn techniek met het topmodel, de DF350A. Deze laatste is meteen de grootste V6 die er momenteel op de markt is. Zo is zijn compressieverhouding van 12,0 op 1 de hoogste ooit voor een in serie gebouwde buitenboordmotor. Deze ongekend sterke buitenboordmotor is een en al kracht. Daarvoor zorgt, net als bij de DF350AMD, de 4,4 liter sterke V6 krachtbron. Deze motor weegt, afhankelijk van het gekozen staartstuk, tot aan 360 kilo. Uniek op de laatstgenoemde is het Integrated Steering System. De besturing van dit topmodel is hydraulisch of met een joystick.